Japan’s Golden Age of Cinema

Carmen Comes Home

Générique

Titre original :
Karumen kokyo ni kaeru
Pays :
Japon
Année :
1954
Réalisateur :
Keisuke Kinoshita 
Version :
vostEN
Durée :
86 minutes
Format/Type de support :
digital 
Acteurs :
Hidelo Takamine, Shuji Sano, Chishu Ryu, Kuniko Igawa
In collaboration with the Japan Foundation and the Japanese Embassy in Luxembourg

synopsis

Le premier long-métrage japonais en couleur

Une comédie musicale sur une femme au caractère libre nommée Carmen, qui retourne dans sa ville natale rurale après avoir vécu à Tokyo comme danseuse exotique. À son arrivée, sa famille conservatrice et les habitants de la petite ville sont choqués par son mode de vie moderne, indépendant et ses choix peu conventionnels.

Kinoshita’s seemingly disparate fusion of effervescent comedy and subversive satire is particularly evident in this first, all-color Japanese feature. Filmed in 1952 at the end of American occupation, Kinoshita presents a thoughtful, humorous, and (still) relevant commentary on the legacy of cultural imperialism enabled by the Occupation. Within this framework, the tongue-in-cheek characterization of a naïve, scatterbrained heroine serves as an acerbic metaphor for the nation’s collective amnesia in the aftermath of the Pacific War.

Strictly Film School

It is this contrast, of boisterousness and serenity, of the modern and the traditional, of liberalism and conservatism, that best sums up Kinoshita’s film. In the larger scheme of things, the film’s existence in colour, amongst a sea of black-and-white movies at the time of its release, also parallels this notion of contrast.

Filmnomenon

Dans la même rétrospective

À voir aussi